JAN SYLWESTER DROST)
(ur. 1934) Artysta, projektant szkła i ceramiki, grafik. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk
Plastycznych we Wrocławiu (dyplom w pracowni prof. Stanisława Dawskiego w 1958 r.)
Po studiach w 1959 r. zostaje zatrudniony w Śląskich Zakładach Mechaniczno-Optycznych
"Opta" w Katowicach. W 1960 r. zaczyna pracę w Hucie Szkła Gospodarczego "Ząbkowice",
gdzie pracuje na stanowisku projektanta razem z Bogdanem Kupczykiem. W 1966 r.
B. Kupczyk przechodzi do Zjednoczenia Przemysłu Szklarskiego, a w hucie w roli
projektantki zostaje zatrudniona Eryka Trzewik Drost, żona Jana Sylwestra Drosta.
Od 1958 r. jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków.
W 1972 otrzymuje stypendium Rządu Szwedzkiego i przebywa w Akademii Sztuk Pięknych
w Sztokholmie, Centrum Wzornictwa Przemysłowego - Svenska Slödföreningen
w Sztokholmie i Malmö, Instytucie Szkła w Växjö a także odbywa praktyki w hutach szkła:
Orrefors, Lindshammar, Johansfors, Sandvisk, Hofmantorp, Reijmyre oraz w zakładach
ceramicznych: Rörstrand i Gustavsberg.
Projektant zaczynając pracę w hucie w Ząbkowicach, zostaje kierownikiem nowo
utworzonego ośrodka wzorcującego. Powstają pierwsze, proste formy szkła prasowanego
dekorowane nacięciami jak w fasonie "Stella" i reliefem wypukłym na zewnątrz np.
w zestawie deserowym "Luna" z 1968 r. W serii wazonów nazywanych optycznymi,
wykorzystuje doświadczenie wyniesione z pracy w Zakładach Mechaniczno-Optycznych
"Opta" i łączy nowatorską metodę dekorowania wytłocznika i formy, w której odbija się
szkło. Jednym z bardziej znanych wzorów jest "Diatret" czyli seria z ażurową zdobiną przy
rantach, nawiązująca do antycznych diatretów. Zestaw uzyskuje w 1973 r. złoty medal na
I-szym Międzynarodowym Triennale Szkła i Porcelany w Jabloncu "za wysoką wartość
artystyczną i nowatorskie rozwiązanie technologiczne". W 1976 r. ponownie otrzymuje złoty
medal, tym razem za zestaw "Asteroid" z motywem kropli. Rok później kolejny sukces -
I-sza nagroda i złoty medal na Ogólnopolskiej Wystawie Szkła Artystycznego i Użytkowego
za zestaw szkła prasowanego "Radiant" z kulkami umieszczonymi przy rantach na końcach
szklanych wypustek.
Jan Sylwester Drost jest autorem wielu nagradzanych wzorów, bierze także udział
w licznych wystawach w kraju i za granicą.
CYKL PATER"Cyrk"
Projektant jest kojarzony głównie z pracami w szkle - licznymi wazonami, misami, paterami, popielnicami. Jednak od czasów studiów maluje obrazy, tworzy grafiki oraz dekoracje malarskie na ceramice. Swoje graficzne umiejętności wykorzystuje np. do projektów druków i na opakowania dla Zakładów Mechaniczno-Optycznych "Opta".
Podczas odwiedzin w Zakładach Porcelany Stołowej w Bogucicach, gdzie pracuje Eryka, nie tylko przygląda się jej pracy, ale także projektuje figurkę "Pelikana" oraz wzory na patery "Cyrk". Powstają obiekty unikatowe, z których cztery znajdują się dziś w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Wzory są opracowane na podstawie wcześniejszych obrazów-projektów, na których pojawiają się partie: czarne, białe i brązowe. Brąz na porcelanie zostaje zastąpiony dekoracją czarno-białą, a linie ulegają korekcie, ponieważ muszą być one dostosowane do okrągłego pola patery z lekko wywiniętym kołnierzem.
Na porcelanie widoczne są czarno-białe figury kobiece i męskie ujęte w ruchu, będące opowieścią budowaną przez linie wypukłe i wklęsłe, bazujące na figurach geometrycznych - głównie koła i trójkąta. Napięcia kierunkowe, liczne wygięcia budują kompozycję dynamiczną, taką z jaką kojarzy się powszechnie cyrk pełen świateł i ruchu. Ten świetlny spektakl podkreślają czarne i białe plamy, tak jakby część pozostawała ukryta w mroku, a inne partie były wydobywane przez światło padające z cyrkowych lamp i reflektorów. Centrum opowieści Jana Sylwestra Drosta stanowią postacie ludzkie, to na nich skupia się projektant dodając czasem akcesoria jak: obręcze, piłki czy pałki do żonglerki.
Tytuły nowych pater nadane przez projektanta: "Klaun", "Akrobatki", "Arlekiny", "Kuglarki", "Żonglerki" - podkreślają związki z cyrkiem i różne specjalizacje postaci, które w nim występują. Klaun porusza się w świetle reflektorów bawiąc publiczność, "Akrobatki" o płynnych liniach balansują po dwóch stronach pola obrazowego, "Arlekiny" bawią się piłką lewitującą między nimi, "Kuglarki" sztuczkami zajmują widzów, "Żonglerki" podrzucają obręcze. Społeczność cyrku fascynuje artystów od XIX w. Impresjoniści, kubiści interesują się tym światem na opak, gdzie filister znajduje się na widowni, a na scenie pojawiają się postaci żyjące poza nawiasem mieszczańskiego społeczeństwa.
Niezależnie od tytułów nadanych przez projektanta, wydaje się, że tematyka cyrku jest przede wszystkim pretekstem do ukazania radości, zabawy i ruchu w zgeometryzowanych i dekoracyjnych kompozycjach. To także podróż do magicznego świata krainy dzieciństwa, kiedy świat jest pełen czarów, a cyrkowa scena, to przestrzeń, gdzie wszystko jest możliwe.
Patera "Żonglerki"
Kolekcja limitowana 150 sztuk
Numer dekoracji 1186
Patera "Kuglarki"
Kolekcja limitowana 150 sztuk
Numer dekoracji 1185
Patera "Arlekini"
Kolekcja limitowana 150 sztuk
Numer dekoracji 1188
Patera "Klaun"
Kolekcja limitowana 150 sztuk
Numer dekoracji 1187
Patera "Akrobatki"
Kolekcja limitowana 150 sztuk
Numer dekoracji 1189
|